Masterclasses
jeudi 09/11 - 19h00 Masterclass de Panayiotis Kokoras : investigating the sound potential
An overview of four of his recent musical research projects
P1: Sense - towards a holistic listening experience. This project describes the construction of a system for tactile sound using tactile transducers and explores the compositional potential for a system of these characteristics.
P2: Hyperidiomatisism - the research and development of an Ultra-thin Synthetic Reed for clarinet Bb using laser-cut, 3D print and casting technologies. This new reed offers new sound possibilities and performance techniques.
P3: Acoustic Synthesis - a revisit of a sound synthesis paradigm and some further insights and refinements.
P4: In search of tools for sound processing. This last topic includes his current research interests in sound editing and processing.
P1: Sense - towards a holistic listening experience. This project describes the construction of a system for tactile sound using tactile transducers and explores the compositional potential for a system of these characteristics.
P2: Hyperidiomatisism - the research and development of an Ultra-thin Synthetic Reed for clarinet Bb using laser-cut, 3D print and casting technologies. This new reed offers new sound possibilities and performance techniques.
P3: Acoustic Synthesis - a revisit of a sound synthesis paradigm and some further insights and refinements.
P4: In search of tools for sound processing. This last topic includes his current research interests in sound editing and processing.
*masterclass donnée en anglais
vendredi 10/11 - 13h00 à 18h Masterclass de Robert Normandeau : la spatialisation multiphonique
Partie 1 : Les outils développés à l'UdeM
Présentation des outils SpatGRIS et ServerGRIS développés par le Groupe de recherche en immersion spatiale (GRIS) destinés à la spatialisation sonore immersive. Atelier pratique avec démonstration des différentes fonctionnalités des outils illustrés avec des exemples tirés des pièces présentées au concert.
Partie 2 : Les stratégies de composition
La spatialisation timbrale, un cycle d'œuvres immersives construites sur la division spectrale de timbre complexe distribuées dans l'espace tridimensionnel du dôme de haut-parleurs.
Présentation des outils SpatGRIS et ServerGRIS développés par le Groupe de recherche en immersion spatiale (GRIS) destinés à la spatialisation sonore immersive. Atelier pratique avec démonstration des différentes fonctionnalités des outils illustrés avec des exemples tirés des pièces présentées au concert.
Partie 2 : Les stratégies de composition
La spatialisation timbrale, un cycle d'œuvres immersives construites sur la division spectrale de timbre complexe distribuées dans l'espace tridimensionnel du dôme de haut-parleurs.
*masterclass organisée pour les étudiants du Conservatoire Royal de Mons, entrée libre sous réserve des places disponibles donnée en français et sous-titres en anglais